22 maja br. uczniowie klasy trzeciej z naszej szkoły wraz z rodzicami, ks. Józefem Cieklińskim, katechetką p. Jolantą Haduch oraz wychowawczynią p. Bożeną Dziedzic, wzięli udział w jednodniowej wycieczce szkolnej do Leżajska i Łańcuta.

Pierwszym celem wycieczki był Leżajsk. Po dwugodzinnej jeździe, która upłynęła szybko i przyjemnie, dotarliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia Ojców Bernardynów. Po przebraniu dzieci w stroje komunijne oraz przygotowaniu różyczek dla Maryi, udaliśmy się do kościoła, gdzie wszyscy wzięliśmy udział we Mszy świętej, dziękując Matce Bożej Leżajskiej za sakrament I Komunii. Następnie, wraz z przewodnikiem zaczęliśmy zwiedzanie. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem, ponieważ manierystyczno-barokowy zespół kościoła i klasztoru to najwybitniejsze dzieło architektury sakralnej na Podkarpaciu. Ponadto od połowy XVII wieku zyskał sławę jednego z głównych ośrodków kultu maryjnego na tym terenie. Dzięki umiejętności tutejszych zakonników pozyskiwania utalentowanych artystów z innych ośrodków, a także zamożnych fundatorów, świątynia otrzymała bogaty, unikatowy wystrój, którego elementy, jak słynne stalle czy organy, są przejawami wysokiego kunsztu nie tylko w skali regionu, ale całego kraju. Klasztor w Leżajsku to również rzadki przykład klasztoru warownego z kompletnie zachowanym obwodem obronnym. Zainteresowały nas bardzo zbiory muzealne w klasztornym muzeum, związane z działalnością zakonu Wszystkich zachwyciły piękne organy, należące do najcenniejszych zabytków tego typu nie tylko w Polsce, lecz także w Europie. Sfinansowanie ich powstania zawdzięcza się rodzinie Potockich.1 komunia

Wyczerpani ogromem wrażeń udaliśmy się do Domu Pielgrzyma, gdzie zjedliśmy pyszny obiad. Po sytym obiedzie mogliśmy kontynuować nasze zwiedzanie.

W tym celu wyruszyliśmy autokarem do Łańcuta. Po dotarciu na miejsce, naszym oczom ukazał się piękny zamek- rezydencja Lubomirskich i Potockich. Po spotkaniu z panią przewodnik zaczęliśmy zwiedzanie od ogrodu. Następnie, zachwycając się malowniczym parkiem zewnętrznym, w stylu angielskim, udaliśmy się do Stajni i Wozowni, gdzie mogliśmy zobaczyć bezcenną kolekcję 55 zabytkowych pojazdów konnych po rodzinie Potockich. Z ogromnym zaciekawieniem oglądaliśmy luksusowe, o różnorodnych typach i zróżnicowanym przeznaczeniu powozy, pochodzące z najbardziej renomowanych firm wiedeńskich, londyńskich i paryskich. Dzieci, zaciekawiła ściana Hali ozdobiona kolekcją trofeów .

Niesamowitą atrakcją dla najmłodszych uczestników wycieczki, była przejażdżka stylowym zaprzęgiem. Po piętnastominutowej jeździe, przy mocno grzejącym słońcu,wszyscy nabraliśmy ochoty na lody, w klimatycznej kawiarence znajdującej sie w samym sercu zamkowego parku. Mogliśmy na chwile ukryć się  przed słońcem pod żaglem, wyciszyć się przy fontannach, delektując się pysznymi lodami a dorośli pyszną kawą.

Ostatnim punktem naszego zwiedzania była Storczykarnia, gdzie zobaczyliśmy egzotyczne rośliny. To jedyna profesjonalna szklarnia w Polsce, gdzie hoduje się i eksponuje storczyki.
Zgromadzono tu zarówno współczesne krzyżówki wyhodowane przez człowieka, storczyki botaniczne właściwe dla środowiska naturalnego, ukształtowane bez ingerencji człowieka a także historyczne gatunki i odmiany storczyków pochodzących z przedwojennej kolekcji Potockich.

Takim pięknym akcentem zakończyliśmy naszą wyprawę, którą swoim aparatem dokładnie utrwaliła p. Elżbieta Haduch. Dziękujemy!

Około godziny 19.00 zadowoleni, ale i trochę zmęczeni, wróciliśmy do domu. Wrażenia i emocje, których doświadczyliśmy podczas tej wycieczki na długo pozostaną  w naszej pamięci.